Google Search

Nadimanje


   “Kako sam nadut, šta mi je činiti? Ovo postaje nepodnošljivo, čak osećam jak bol u stomaku kada sedim. Moj stomak zapomaže!”

Nadimanje 1

     Flatulencija ili vetar
  
   Hrana izaziva gasove ili flatulenciju (od latiskog flatus, što znači vetar). Zašto? Odgovor leži u nemogućnosti da se sva hrana svari u želucu i crevima, posebno ne dijetna vlakna i skrob. Bakterije, normalni stanovnici creva, se hrane tim ostacima i pocesom fermentacije proizvode gasove.

     Šta je razlog ?
  
   Progutan vazduh ili Erofagija, koja je obično nesvesna, je čest problem. Savet je jedite polako i time smanjite količine progutanog vazduha, izbegavajte gazirana pića, žvake i pušenje. Ne pijte na slamčicu.
   Hrana koja sadrži ugljeni hidrat melitrozu se loše vari i može da dovede do povećane produkcije gasova. To su grašak, kupus, karfiol, prokelj, brokoli i špargla. Izbegavajte skrob i rastvorljiva vlakna: krompir, kukuruz, testeninu i pšenične proizvode. Rastvorljiva vlakna ovsenih mekinja, boranije i druge mahunarke, pasulj i većina voća takođe uzrokuju gasove. Rastvorljiva vlakna kao beta glukani iz mekinja i pektin iz jabuka, nesvarena dospevaju do debelog creva i postaju hrana bakterijama. Zato jabuke, banane i drugo voće, kao i hleb i peciva mogu biti umereni izazivači gasova.
  
   Laktozna intolerancija je čest problem a može da se dijagnostikuje pomoću testa laktoznog zadaha. Ako je pozitivan podrazumeva izbegavanje mlečnih proizvoda koji sadrže laktozu i/ili upotrebu suplemenata koji sadrže enzim laktazu. Neke osobe ne mogu da tolerišu šećer fruktozu koji se nalazi u suvom voću, medu, saharozi, luku, artičokama i mnogim drugim namirnicama i napicima koji sadrže „kukuruzni sirup bogat fruktozom“ i sorbitol (zamena za šećer koja se nalazi u slatkišima i žvakama bez šećera).

     Bolesti nisu isključene
  
   Kod osoba sa dijabetesom i sklerodermijom funkcija tankog creva može da postane sporija, bakterije se namnožavaju unutar creva i otežavaju varenje. Osobe sa sindromom iritabilnih creva su osetljive na normalnu količinu gasova. Funkcionalna dispepsija, termin za ponovnu pojavu ili uporan bol ili neprijatnost u gornjem delu stomaka, verovatno je posledica preosetljivosti na gasove u tankom crevu. Iritacija anusa kao posledica hemoroida ili drugih problema može da pravi neprijatnost prilikom ispuštanja gasova ili osobe sa iritacijom jednjaka u stomaku, anemiju, krv u stolici, nedostatak apetita, povišenu temperaturu ili povraćanje to shvatite kao upozorenje na ozbiljnije probleme koji zahtevaju ispitivanje.

     Kome se obratiti ?
  
uznemiravaju treba saslušati prvo dijetologa i njegov predlog kako se hraniti. Stabilizacija crvene flore nekada potpuno rešava tegobe. Ako nema smirivanja, što je retka pojava, uradite sledeće testove uz konsultaciju gastroenterologa:

   -     Pregled stolice na prisustvo krvi, patološko visok sadržaj masti (stetoreja), ili parazite (npr, Giardia).
   -     Test laktozne intolerancije  
   -     Radiološko snimanje tankog creva.  
   -     Pregled unutrašnjosti želuca i/ili kolona (endoskopija gornjeg dela digestivnog trakta, sigmoidoskopija ili kolonoskopija).
   -     Test krvi za celijakiju.

     Par saveta iz narodne medicine
  
   Beli luk, nana i đumbir su poznati kao antiflatulenti. Njihovim dodavanjem hrani koja stvara gasove, smiruje se bura u stomaku. Gorki sastojci pospešuju varenje. Zato posle jela žvaćite nekoliko zrna komorača, anisa ili kima. Dobre su i kapi od maslačka i kleke. Za lakše varenje preporučuje se i šolja espreso kafe, šolja čaja od mešavine nane, matičnjaka.
   Ako imate problema s gasovima, prijaće vam topli termos na stomaku i lagana masaža stomaka od desne ka levoj strani.

     Dobar savet
  
   Jogurt ne stvara gasove, a jogurt sa probiotikom uspostavlja dobro varenje. Osobe koje ne tolerišu mlečni šećer, umesto mleka mogu da koriste sir i jogurt. Fizička aktivnost ubrzava rad creva i smanjuje nadutost.
  
  
   autor: Ass. mr. sc. med. dr Tatjana Mraović, dijetolog Savetovalište za ishranu VMA

  Preuzeto sa: PharmaMedica

^ Vrh strane ^
* Home. * Ishrana * Zdravlje * Dijeta * Media * Kontakt *

ZdravaDijeta ©